Årets längsta runda

Jag har inte hunnit cykla så mycket inför Vättern än. I skrivande stund har benen 19 mil i sig, men det kommer att bli mer och mer. Vis från förra året vet jag att bra cykelform i te bara handlar om hur många mil man skrapar ihop utan om att lyckas få kvalitet i träningen.
 
På helgerna ska jag jag få in ett långpass. Långpass innebär lugnt och långt. Syftet är att vänja kroppen vid att sitta länge på sadeln. Det ska inte vara maxpuls och mjölksyra, vilket är någonting jag måste påminna mig själv om när jag kör långpassen. Hela förra säsongen, som var min första, körde jag för fort på långpassen vilket gjorde att jag fick mjölksyra i backarna och tog slut för tidigt och passen blev inte så långa som långpass ska vara.
 
I dag är det lördag och min plan var att cykla ett långpass i lugnt och behagligt tempo där målet var att inte dra på mig mjölksyra. Cyklade ut mot Sturefors, fortsatte ut mot Hovetorp och runt Stora Rängen. Därefter ner mot Sturefors igen och så hem via Sturefors slott och Hjulsbro. Det var en underbar runda och jag var varken trött eller hade ont någonstans när jag kom hem. Totalt slutade rundan på sex mil. Det är väl egentligen inte ett långpass, men det är i alla fall det längsta jag cyklat denna säsong än så länge. Nästa helg blir långpasset någon mil längre. Kanske är det då dags att köra runt nio mil runt Roxen? 
 
 
 
 
 
 
 
Alltså, rundan runt Stora Rängen är så fin! Dagen bjöd dessutom på underbart cyeklväder. Femton grader, bara lätt vind och disigt ute. Åh, jag älskar detta!
 
 
Cykel | |
Upp