Runekakor

Jag experimenterar för fullt för att hitta bra energi som ska ta mig runt Vättern. Har hittat min favoritgel, sportdryck och GT-tabletter, men det behövs mer energi och någonting att tugga på också.
 
I veckan testade jag därför att göra de så kallade Runekakorna och en fick följa med på gårdagens cykelpass. Hej dunderenergi och pangpang i benen. Dessa kommer lätt bli ett stående cykelgodis. Billigt, i jämförelse med köpta bars, inga konstigheter i och faktiskt riktigt goda, men söta!
 
 
Lika delar socker, sirap och grädde kokas ihop. Blanda ner i en bunke med havregryn och plattas sedan ut på en plåt. Skär i lagom stora bitar och förpacka i plast eller folie. Jag hade även i torkade fikonbitar. Nästa gång tänker jag testa hackade nötter tror jag.
 
Jag la mina i en burk i frysen. Då håller de länge och så är det bara att ta fram lagom till cykelrundan.
| |
Upp