Teknikpass i bassängen

Ju mer jag simmar, desto mer älskar jag det. Jag började simma i höstas i samma veva som jag anmälde mig till Vansbrosimningen. Hade inte simmat på flera år och kunde bara kärringsimma i minifart och fick halvpanik när jag märkte att bassängen blev djupare. Men, kroppen är en cool manick och skam den som ger sig - jag skulle lära mig crawla. Första gången var det så illa att jag fick kallsupar, andnöd och sjönk (!) när jag försökte mig på det hela. Anmälde mig till crawlkurs och tänkte att jag minsann inte skulle gå nybörjarkursen utan tog fortsättningskursen direkt. Kravet för fortsättningskursen var 25 m crawl med andning. Det klarade jag innan jul och när kursen startade i februari var jag glad att jag inte tagit nybörjarkursen.
 
Därefter har det gått framåt i en rasande fart. Jag har gått kursen en gång i veckan och där har jag lärt mig många bra teknikövningar. Därtill har jag simmat på egen hand minst ett pass i veckan. Nu under våren kommer jag försöka simma tre pass i veckan. Jag har blivit så kär i simningen och jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot att testa open water i sommar. Är mörkrädd och nojig för det mörka vattnet ute samtidigt som jag ser fram emot att simma ute.
 
Nå väl, till dagens pass. Eftersom andningen och grunderna sitter utan problem nu kände jag att det var dags att börja träna mer teknik. Köpte mig en dolme och paddlar i veckan och i dag köpte jag en platta för att träna benspark. Taggad till tänderna intog jag en nästan tom simhall i morse. Så skönt med gott om plats och att slippa trängas.
 
 
Dagens pass blev ett intervallpass i blockform. Kort vila på drygt 20 sekunder mellan varje teknikgrej och sedan en lite längre vila, ungefär 1 minut, efter varje block. Körde totalt tre sådana block.
 
100 m benspark med platta
100 m med paddlar
100 m med dolme, utan benspark och fokus på armtag
100 m fritt crawl
 
Avslutade passet med några längder fritt crawl samt att crawla motströms i äventyrsbassängen. Sen satt jag i bubbelpoolen i 20 minuter och bara njöt av att ha påsklov.
 
Att simma med dolme och paddlar var första gången för mig i dag. Domen hjälpte verkligen till med vattenläget. Jag har en tendens att tappa benen lite och liksom ploga fram i vattnet. Inte så effektivt. Paddlarna var grymma! Jag fick till ett helt annat armtag, rotationen blev bättre och det gick så fort.
 
Varje gång jag simmat blir jag bara mer och mer fas. Vad häftigt det är att man kan gå från att hata någonting till att älska det. För mig handlar det om trygghet i vattnet. Jag är helt trygg och lugn i vattnet nu och tror med all säkerhet att det är en stor bidragande faktor till att det känns så bra att simma.
Simning | |
Upp