Vättern 2015

Min stora dröm har under en lång tid varit att cykla Vätternrundan. Det hela började 2004 när min pappa cyklade Vättern och efter det har jag alltid haft det i bakhuvudet. Förra året köpte jag min racer och kunde absolut noll om cykling, men ändå kände jag att det var dags. Cyklade Tjejvättern förra året och i år är det dags för hela Vätternrundan.
 
Min plan och stora cykelmål i år är Vätternrundan. Jag kommer att starta klockan 02:40 och startar tillsammans med Facebook-gruppen "Cyklande Tjejer" när jag kör ut ur Motala. Jag börjar redan bli nervös och planerandet inför Vättern är i full gång. Vad ska man äta? Hur mycket kläder ska jag ha på mig? Vilka depåer ska jag stanna vid? Hur många punkteringar kommer jag att få? Många funderingar alltså.
 
För att avdramatisera det hela, och för att jag vill ha cyklat alla Vättern-banor, är jag även anmäld till Halvvättern helgen innan Vätternrundan. Mitt mål i Halvvättern är att cykla på plakettid, vilket för tjejer är 6 timmar. Det skulle vara ett roligt mål att nå. 
 
 
 
 
 
Denna vår kommer att gå i cyklandet och simmadets tecken. Jag ska försöka mig på att cykla lite mer klunga denna vår. Sista helgen i april åker jag på cykelläger i Sigtuna och om vädret tillåter funderar jag på att cykla till mamma i Nyköping under Valborgshelgen. Cyklandet bjuder verkligen på många härliga upplevelser. Det gillas verkligen!
 
Inför Vättern försöker jag nu cykla fyra pass i veckan. Ett intervallpass, ett tröskelpass, ett långpass och ett fartlekspass. Det känns som en bra blandning och jag hoppas att det kommer att hjälpa mig att nå mitt mål.
Cykel, Simning | Halvvättern, Vansbrosimningen, Vätternrundan | |
Upp