Vilodag och matplanering

Har vilodag i dag. Efter att ha tränat sju dagar på raken kände jag att kroppen behövde en dag off. Spenderade halva förmiddagen i soffan med att läsa och titta på YouTube-klipp om simning och cykling samt lite yoga. Städade lägenheten från golv till tak, planerade maten för nästa vecka och sedan åkte jag till Maxi och handlade.
 
 
 
Jag älskar att handla och laga mat, men i veckorna kan tidsbrist och trötthet göra vilken matlagningsentusiast som helst helt lamslagen. Av den anledningen veckoplanerare jag alltid maten och så lagar jag mat så att det räcker till både middag och lunchlåda dagen efter. Ovan på det har vi ofta ett gäng matlådor i frysen som kan användas när allt kör ihop sig totalt. Det funkar bra för oss och båda jag och sambon slipper äta halvfabrikat eller liknande. Vi åter alltid två ordentliga mål lagad mat om dagen plus frukost och två till tre mellanmål. Ja, det går åt en del mat, men tidsmässigt behöver det inte ta så lång tid så länge allt planeras ordentligt .
 
 
Vi har en sådan här tavla i köket där veckans matplanering måndag till fredag står nedskriven. Det är utan tvekan ett av de smartaste köpen jag gjort. Allt blir tydligt och jag slipper stå och riva mig i håret med huvudet i frysen och blodsockret nere i knäna bär jag kommer hem från jobbet. Ungefär en dag i veckan brukar jag sedan få kompletteringshandla lite frukt och grönsaker också.
 
Kost och hälsa, Vardag | |
Upp