Med paleo som livsstil

Jag har länge haft en holistisk syn på mat, träning och hälsa. Ett synsätt där allt går hand i hand och om inte den ena länken funkar så blir kedjan inte optimal. För mig innebär detta att prioritera bra mat, ordentligt med sömn, regelbunden träning och tid till att göra sådant som jag mår bra av.
 
I min satsning mot Vätternrundan i våras hamnade jag dock lite fel. Snabba och långa cykelpass gjorde att energibars, enerigels och liknande slank ner. Likaså godis, för mycket mat och för mycket kolhydrater. Det var bra cykelenergi, men det resulterade i att kläderna blev lite små i midjan.
 
I och med detta samt en lång semester där jag har hunnit fördjupa mig i paleo som livsstil är jag övertygad om att det är så jag vill leva. Den kostmässigt stora förändringen för mig är att utesluta mejeriprodukter, bönor, linser, potatis och ris. Gluten och laktos har jag inte ätit på flera år, men nu ryker även min glutenfria pasta samt allt det jag tidigare nämnde.
 
Jag tror på att äta mat som vi är biologiskt anpassade för. Ren mat, utan spannmål och tillsatser. Mat som inte är processad.
 
Jag är precis i början av min paleoresa, men jag känner mig redan piggare och magen lugnare sen vi sa hej då till mejerivarorna.
 
Tänkte skriva ett längre inlägg om vad paleo som livsstil egentligen innebär Lite längre fram. Det är nämligen mycket mer än bara kosten som spelar in. Som jag skrev tidigare så är det en helhetssyn där flera länkar hänger ihop! 
 
 
 
 
Kost och hälsa, Paleo som livsstil | |
Upp